السلام عليكم

Saturday, August 20, 2011

❤..Ini KisahKu ~ Rindu Abah..❤

9 Mac 1999
Cam biasa pergi skolah pg² jalan kaki..sebelom 2 salam ngn mak n abah..aku tgk abah cm ok jew x teruk sgt so aku pn pegi jew la skolah cam biasa..
Abah sakit tp bila pegi klinik Dr ckp x de pape..hemmm nahas Dr 2 law abah aku teruk...
Hari ni de pjk (pendidikan jasmani n kesihatan) so sume murid² kene ade kt padang..tibe² kawan aku tegur...
"Weihh amy, apsal ade ambulans kt umh ko..?"
"Ambulans...? Mane ko tau ni...?"
"La kn umh ko seberang jalan jew ngn skolah kite ni..."
"Hehehee...lupe lak aku...eh btl ke ape ko ckp ni...?"
"Ye btl la...x cye ko pegi tgk sniri..."
aku pegi tgk sniri kt tp padang..tp rase cam x puas hati jew...so aku pn pegi public phone call mak aku...
mmg sah mak ckp abah dh teruk kene pegi hospital gak tp kene naik ambulans coz abah mmg dh x larat sgt nak jalan...

Tengah Hari ~ balik sekolah..
Kat umh x de sape² coz mak teman abah kat hospital...akak plak kt asrama die...
ngah sdp² makan tetiba pintu umh di ketuk seseorang...bile bukak...
"oohh...ayah...nape...?"...(ayah adalh kwn abah merangkap ayah angkt aku)
"adik pegi siap...kite nk pegi hospital jap lg..."
"ok.."

Sampai di Hospital...
Dalam hati aku berkata² sndiri...
"nape len macam jew aku rase ni ek...hati berdebar² lak ni..."
aku tgk semua org mngadap katil abah menangis...mak plak duduk dan menangis same cam org lain...
mak nampak aku terus mak peluk aku...aku tgk katil abah tp nape selimut sampai menutupi seluruh tubuh hingga kepala...mak ckp...
"adik...abah dah x de...abah dah tinggalkn kite..."
aku diam...x tau nk kate ape...

Di Rumah...
Jenazah abah slamat smpai dri hospital...katil dh pn di sediakan tuk meletakkn jenazah abah...
tika 2 ku terlalu muda dan terlalu bodoh tuk wat ape2...x tahu nak menghargai detik terakhir melihat abah...bodohnye aku...
jenazah abah slamat di mandikan...aku di beri peluang tuk mngucup buat kali terakhir di dahi abah sebelum di kafankan...Subhanallah sayu hati ini...sehelai demi sehelai kain kafan mmbaluti badan abah...akhirnya aku x dpt melihat abah lg...Ya Allah macam mana aku nk teruskan kehidupan tnpa abah...x sempat rasenye aku nk bermanje ngn abah...nk rasa kasih sayang seorng lelaki bernama abah...

Tanah perkuburan..
Buat kali terakhir bapa saudara ku mmbuka kain kafan tuk sesiapa melihat abah...aku ambik peluang tuk menatap wajah abah tuk aku simpan sbg kenangan...saat jenazah abah di dalam liang lahat hati aku bagai di tusuk duri semalu...sakit sgt coz aku berfikir yg aku telah kehilangn insan yg aku sayang selamanya...tanah semakin memenuh di dalam liang lahat...aku semakin x dapat nk melihat jenazah abah...Ya Allah kuatkn lah semangat aku...saat 2 Allah saja yg tahu mcam mana perasaan aku...air mata x dapat aku tahan mengalir macam x nk brhenti...
"abah...abah...abah...nape tinggalkan adik..? abah x syg adik ke...?"
2 saje soalan aku dalam hati...aku sedih...tp Allah lebih sayangkn abah...

20 August 2011
Hari ni aku semakin merasa rindu pada abah...tiap kali lepas solat, doa buat abah x aku lupa...rindu pada abah dan ingatan pd abah x pernah sedikit pn berubah...malah semakin menebal rindu buat arwah abah...jika di beri peluang aku berjumpa ngn abah hnye 1 yg aku nk ucapkn pd abah coz masa hayat abah aku x pernah ungkapkn yg aku sayang abah...andai Allah beri aku peluang walau hanya dalam mimpi...syukur aku pd Allah...selalu aku berdoa moga aku di pertemukan ngn abah dalam mimpi...tp mungkin aku belum di beri peluang itu...Allah pasti akn mndengar doa aku suatu hari nanti...InsyaAllah...

Abah, adik rindu abah...Al-Fatihah...

2 comments:

  1. kak emiey...sdih sgt entry nie...sbar ye...Allah pasti mndgr doa ank yg solehah...kirimkn doa dan bacalah surah yaasin utknye.....mudah2an rohnya dicucuri rahmat ..amien ya rabb...la tahzan....

    ReplyDelete
  2. Al-fatihah,buat arwah Abah emiey
    #Adukataruna

    ReplyDelete

Next Post

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...